Als reactie op de motie ‘De GOL eist zijn tol’ heeft gedeputeerde Wilma Dirken tijdens de Statendag van 27 juni aangegeven dat zij mede dankzij deze motie van Lokaal Brabant een ambtelijke toezegging voor een rijksbijdrage van 20 miljoen euro heeft gekregen.
Tijdens de behandeling het GOL-dossier onderstreepte fractievoorzitter Hubert Koevoets van Lokaal Brabant nogmaals het belang van het behoud van de Spoordijk en de originele fietsbruggen in het gebied.
‘De fractie van Lokaal Brabant heeft vorig jaar mei ook al een motie ingediend om te onderzoeken of binnen de plannen van de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat het mogelijk is de bestaande spoordijk op plaatsen waar nodig te verbreden, de natuur langs de dijk te sparen of versterken en af te zien van de nieuw aan te leggen, betonnen, fietsbrug over de Baardwijkse overlaat. Aanleiding om deze motie destijds in te dienen waren onder meer de forse kosten en milieuvraagstukken die gemoeid zijn met het afgraven van de spoordijk ten behoeve van de realisatie van een nieuwe betonnen fietsbrug over de Baardwijkse overlaat. Verder doet een betonnen brug op de plaats van de oude spoorbrug en huidige spoordijk volgens Lokaal Brabant geen recht aan het erfgoed, waaronder de in de Spoordijk nog aanwezige oude brugpijlers. Wij zijn blij dat ook het Rijk zijn verantwoordelijkheid neemt en bereid is om een bijdrage in de kosten te leveren.’